tisdag 1 juli 2008

Potatismos på tre röda

Nej, jag tänker inte ge Er nåt nytt recept på potatismos det förutsätter jag att ni redan har, men jag tänker revidera och förenkla det ni redan har. För jag förutsätter också att ni inte släpper in den kemiska pulverstärkelsen som kallas pulvermos i Era kök?

Jag gillar potatismos och som omväxling även pressad potatis. Att koka potatis är ju lätt och inte behöver jag stå och se på hur den kokar heller utan den sköter sig själv där på spisen medan jag kan laga till sovel eller skriva i en blogg. Det trista har alltid varit att SKALA potatis till mos speciellt om man gör mos till många. JÄTTETRÅKIGT! Att diska den satans pressen efteråt är inte heller kul för det klibbar sig fast potatisrester i varenda vrå. När jag gjorde mos tog jag endast fram elvispen och smashade sönder potatisen för att slippa diska pressen.

Vid 44 års ålder inser jag att timmar är tillbringade med potatisskalaren i handen helt i onödan och - kommer det visa sig längre fram även vid diskbaljan. Snopet! JÄTTESNOPET!
Nigella Lawson kommer med ett ovärderligt tips i sin bok "Nigella kort och gott" som jag sommarlånat på biblan. Hon hade inte heller nåt nytt recept på potatismos men skrev att äger man inte en potatispress (det gjorde jag - ännu snopnare) så köper man en potatispress. Kokar potatisen MED skal hel eller i delar och pressar den med skal i pressen. Jag upprepar - MED skal.
Skalen blir kvar (jag plockade ur allteftersom) och potatisen kommer ut skalfri och pressad. Nån liten skalfnutt kan tränga sig med ut men den plockar man enkelt bort. Amazing!
Varför har ingen sagt det här till mig förut? Varför skrev inte VÅR KOKBOK eller Bonniers om detta trolleri?
Eller varför kom jag inte på det själv mitt dumma nöt? Det var ett par år sedan jag lärde mig att man inte behövde skala vitlöken innan man pressade den i vitlökspressen så det behövs inte precis nån Einstein för att göra den logiska kopplingen till potatispress.

Sedan efteråt när det var pressad och klart och skalen borttagna var diskningen löjligt enkel och inte någon temperamentsfull fight med potatisrester i hela pressens skrymslen som det varit tidigare. Det var i princip tomt och bara att sköja ur den.
Typiskt att det bara finns trist färskpotatis i affären från och med nu. Jag använde den sista vinterpotatisen nu ikväll. Färskpotatis kan man inte göra mos av på något sätt men till hösten ska det bli massor av mos. Mos!
Jamie Oliver kan se sig petad från sin första plats som favoritkändiskock Nigella pressade sig förbi....

Inga kommentarer: