torsdag 1 januari 2009

Meditera mera 2009

Nytt år, ny start, nya löften och en almanacka som är så gott som tom och som jag i grund och botten kan fylla med det jag vill (i vart fall de delar som jag har kontroll över)

Hur gick det nu då med de löften jag gav förra året?

Äta nyttigare och bättre mat har jag gjort även om min definition av vad som är nyttigt inte stämmer speciellt väl överens med livsmedelsverkets dåligt underbyggda råd. Men enligt egen definition är jag nöjd med resultatet. Jag har dragit ned på socker, jag äter mindre pasta (och när jag gör det tillverkar jag den oftast själv i min pastamaskin som jag fick i födelsedagspresent), jag äter aldrig en lightprodukt eller processade fetter annat än undantagsvis. Mindre bröd och mer pålägg. Bakar allt bröd själv utom när det kommer till hönökaka för det köper jag ibland. Jag läser på innehållsförteckningarna när jag handlar och undviker onödiga tillsatser och här är jag nog så nära toppnotering jag har för avsikt att komma (hönökakan ställer till det). Jag äter naturliga fetter och naturlig mat och närproducerat nötkött, fläskkött och lammkött. Ganska klart alltså jag har ingen avsikt att bli bättre än så här..

Fasaden är förbättrad sedan sist men får inte fullt godkänt, jag håller därför kvar vid detta löfte ännu ett år. Jag kan bli ännu bättre på detta!
Motionslöftet får godkänt men jag ger ett nytt ändå att jag ska träna minst lika mycket och helst en aning mer 2009.

Meditationslöftet och löftet kring ritualerna får direkt underkänt på så här blir det till att ta nya tag. Jag tror att jag skulle må ännu bättre om jag skötte de här delarna av mitt liv lite mer disciplinerat. Nytt löfte alltså 2009.

Sedan har jag några privata löften som jag inte tänker ta upp på denna offentliga plats (och nej, jag ska inte börja ljuga även om jag överväger en del dimridåer) men det handlar ändå om vissa förhållningssätt. Det handlar om hjärnan typ!
Men det stora löftet 2009 blir Meditationslöftet och kanske är det så att om det faller på plats en gång för alla tillsammans med Motionen och Maten så löser sig resten av sig själv?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har just läst en annan blogg om en som rest sig ur sin depression och lyckats betala ett berg av skulder och här har vi en som håller sina nyårslöften.
Jösses, egentligen borde jag känna mig rätt usel men det lönar sig lika lite som nyårslöften för min del.
Impad!

Kokospelle sa...

Fast jag höll ju inte alla. Det blev en del bakläxor och då ger jag samma löfte ett år till. Knepet är att ge samma löfte år efter år tills jag känner att det är klart. Jag måste dessutom vara säker på att det är det här jag vill redan när jag börjar annars går det inte. Till sist när jag upprepar samma sak år efter år sker förändringen en liten bit i taget. Förändring tar tid och nya vanor behöver verkligen nötas in.