måndag 30 mars 2009

Sovsäck för vinterbruk


Idag har jag köpt en sovsäck för vinterbruk. Det var en rysligt svår marknad att sätta sig in i. En sak hade ju varit att köpa den absolut maxade alla kategorier men samtidigt finns det gränser för plånboken. En med dun är efter sista tidens gåsmardrömmar inte att tänka på, vilket gjorde att jag iallafall var helt säker på att jag ville ha en i syntet. Till slut blev det en Haglöfs Sensor Pro 7 till ett sänkt pris. Fick betala 1250 kr på Outdoorexperten vilket känns rätt ok.
Kanske inte någon riktig vintervärsting för arktisk kyla, men handen på hjärtat jag ska inte på någon vinterexpedition över tundran. Jag sover sannolikt max en natt i taget och då får jag väl ta med mig ett extra sovsäckstäcke att kasta över. Då borde jag klara mig med denna som ska vara comfortabel för män ned till minus -9 grader. Av någon märklig anledning är den bara komfortabel för kvinnor ned till minus -3? Jag undrar varför? Fryser verkligen kvinnor lättare än män eller inbillar man sig att vi är känsligare, gnälligare, har tunnare hud eller vaddå?

Jag ska tydligen överleva ned till 28 minusgrader även om det i det läget knappast är speciellt mysigt. Funkar det med den här så får den bli sommarsäck och så får jag hosta upp ytterligare några tusenlappar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där hade jag aldrig hört talas om men några andra hade tydligen också funderat över saken
http://entitet.blogspot.com/2007/03/mer-konsumentmakt.html
Finns lite länkar vidare också.
Vad med sovsäcken, tänker du lägga dig under någon buske för att inte missa vårgryningen, som jag alltid misslyckas med för jag sover som en gris i frisk luft:-(

Kokospelle sa...

Intressant länk. Kul att fler tänkt. Min egen teori blev efter att ha tänkt på det hela ett dygn att man kanske helt sonika tänker på klädsel och utgår ifrån att kvinnor sover i nylonnattlinne och män i flanellpyjamas? Man vet aldrig med europeiska normer, se bara på italienskor och fransyskor... ;-).
Sist jag sov ute sov jag gott i lånad säck men vaknade kl 5 med 17 minusgrader utanför sovsäcken och var grymt kissnödig. Det får den värsta sjusovaren att piggna till -jag lovar.