tisdag 19 april 2011

Kamelkärlek

Äventyret är ibland mycket närmare än vad man kan ana. Direkt efter en stressad dag på jobbet bar det av på en resa i det blå med Södra Hyttans Idéförening. Årsmöte är egentligen ganska trista historier så vi brukar piffa upp dom lite. Just det här året var det lilla systern och sambon som arrangerade och resan tog sin början vid det gula tegelhuset och slutade i Gamla Viker några mil hemifrån. Vi hade då hamnat hos

"Kalle Kamel med familj - en orientalisk karavanfärd till 1700-talet"

Inger tog emot oss med värme vid ankomsten och vi blev väl omhändertagna från första stund. Hon berättade om kameler i allmänhet och om sina kameler i synnerhet och så presenterade hon Ali - Kameltränare från Somalia som via Örebro fått det för honom perfekta jobbet.
Ali och Inger ropade på kamelerna som genast kom för att träffa oss och jag fick snabbt ett nytt favoritdjur att foga till listan. JAG VILL HA EN KAMEL! Helst flera stycken förresten. Undrar om de kan gå tillsammans med hästar?
Inte vet jag om alla kameler är så trevliga som de här tre kamelerna var Kalle, Anna och Karlsson men jag blev faktiskt helt såld och det tror jag vi blev allihop som deltog...

Med Alis och Ingers hjälp fick vi alla en ridtur runt gården. En perfekt sysselsättning efter en stressig dag på jobbet att sitta där- barbacka på en stor lurvig kamel och gungas runt bland blåsippor och vitsippor i den för dagen härliga vårsolen.
Kamelerna var också utmärkta att kela och gosas med - lugna, snälla och sociala.

Och inte nog med det - Ali visade sig inte bara kunna dressera kameler han var dessutom en utmärkt kock, så efter kamelritten fick vi en fantastisk somalisk lammrätt med diverse tillbehör och avslutade med kamelkaka och kaffe från Afrikas horn. Årsmötet? Ja visst ja, det repade vi av efter kaffet som en parentes.
Hjälm kändes väl lite överkurs
för en rutinerad Westernryttare
på snälla kamelen Karlsson
men nu är vi i Sverige, så då det fick bli
både "hängslen och livrem" .

5 kommentarer:

Yvonne S Ed sa...

Vilket underbart årsmöte! Måste komma ihåg den här varianten, den är väl värd att stjälas rätt av!!!!
Må så gott!
/yvonne

Malin sa...

Jag blir helt enkelt Glad!!! Helt galet annorlunda...Så klart att det ska var årsmöten på "detta viset"...Ser fram emot Kokospelles Kameler...

Kram Malin

Ylva sa...

Åhh, jag vill också ha kameler! De är ju coolare än lamor, undrar vad de kostar. Nu kommer jag sitta och googla på kameler hela kvällen.

Kokospelle sa...

Ja det var helt underbara djur. Jag fick verkligen slita mig ifrån dom. De kostar som en travhäst tyckte jag någon sa....?! och då undrar man genast lika mycket som Maharadja eller som Pysen? Eller var det driftkostnaden tro?
Kolla om du hittar en prislista när du ändå håller på och googlar :-D

"Kokospelles Kameler - Western möter orienten" ... skulle funka

Ylva sa...

Hittade ingen prislista. Det finns en kille på Öland som har kamelfarm och ibland har någon att sälja.
Fast jag läste en artikel om "ditt" kamelställe och där berättade de att kamelerna varit ganska svårhanterliga innan de fick hjälp av Ali. Behöver man förutom kamel en Etiopisk kameltränare så kan det nog bli ganska dyrt.