söndag 27 maj 2012

Gökotta i Nittbo - natt i maj

Den där Nitälven måste allt vara bra lång för inte kunde jag ana att det fanns ett oupptäckt vindskydd och en hängbro söder om alla de ställen vi tidigare varit på. Men hängbron och Nittbo vindskydd låg där och väntade på oss när lilla systern visat vägen in bakom Salbosjön. Vilken majkväll det blev, varmt, soligt och de enstaka myggor som fanns hade systerns bara ben att äta på, vilket gjorde att jag och pappa fick vara tämligen ifred.
Det blev ett nytt recept på renskav eftersom saltkaret och pepparkvarnen stod kvar hemma på pappas köksbord tillsammans med stekoljan. Torrstekt skav med senap och ketchup som krydda blev faktiskt en av de godaste och sedan blev det efterföljande kvällskaffe mitt på bron i kvällssolens sken. Eftersom väderleken lovade klart väder hela natten testade jag att sova utan yttertält med bara myggnät och en och annan orangegul detalj.
Såg himlen och solnedgången men däremot inte den spelstinna och morgonpigga göken som dök upp strax efter midnatt och satte sig någonstans rakt ovanför tältet däremot hörde jag den minsann desto bättre då den började nattens enformiga aria. Vad tänkte vår herre på när han skapade denna illbatting till fågel? Ingen har en aning om hur högt en gök egentligen låter som inte vaknat av den mitt i natten och haft den rakt ovanför sig bara några fjuttiga meter från tältduken.
Jag låg länge och funderade på om jag skulle gå ut och schasa bort den fast bestämde mig till sist för att -"this is nature" - gilla läget. Jag var dessutom trött och obeväpnad så jag tänkte att jag skiter i den där jävla Göken. 
Jag somnade faktiskt och sov gott vilket var mycket märkligt eftersom den gol högljutt oavbrutet i ca 3 timmar. Det vet jag nämligen - eftersom  lilla syster typ tog tid. Så här i efterhand kan jag säga att om jag vetat att lilla systern låg vaken och lyssnade på eländet intrasslad i ett myggnät hade jag skrivit ett annat manus för natten. Jag hade pallrat mig upp och skju... förlåt schasat bort den kokoande pippin.

Ko-Ko! Ko-ko! Med tanke på mitt tidigare gökinlägg komma detta oljud varken från norr, söder, öster eller väster utan från zenit och jag undrar vad DET kan tolkas som?

Mer bilder finns här!

Inga kommentarer: