tisdag 15 maj 2012

Östergök är tröstergök

Hittills har maj varit våt och kall ändå gick åskan idag helt otippat och på en sen ridtur hörde jag årets första gök. Den gol borta i öster och "Östergök är tröstergök" och jag kan definitivt behöva lite tröst för tillfället. Jag som helst vill leva ett liv i sus och dus och som helst vill se på när liljekonvaljer växer har haft en gräsligt hektiskt vår (jag måste trots allt försörja mig på något sätt) fjärran från min sanna natur.
Men med göken kommer trösten dock inga pengar dessvärre för jag hade inte en spänn på fickan. Endast en halvladdad mobil, en begagnad pappersnäsduk och en liten påse hästpellets vilket inte indikerar ett rikt år... men det är åtminstone en dyr mobil så lite hoppas jag den kan lätta upp under det kommande året och hästarna behöver om jag tolkar detta rätt inte vara hungriga. Vad den begagnade näsduken står för föredrar jag att inte ens tänka på..
Jag var åtminstone mätt eftersom jag nyss ätit,  för ve och fasa för den som hör göken på fastande mage, den kan bli gökdårad och det kan aldrig vara nyttigt?

Årets första ko-ko -  lyssna noga varifrån det kommer eftersom denna mytomspunna fågel spår året.

Västergök är bästergök, Östergök är tröstergök, Norregök är sorgegök och södergök är Smöragök. Vissa säger dödergök men båda tolkningarna finns och jag föredrar att det betyder att det blir en smörigt år. Sorg har vi ju redan i norr....
 Och gör inte som jag  - gå hemifrån utan ett endaste mynt på fickan - utan se till att du har nåt med dig och i dig - i magen och i fickorna när göken sjunger för dig första gången på året.

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6k#Svensk_folktro

Inga kommentarer: