lördag 31 maj 2014

Det krävs mod att bli gammal!

Jag har nyligen firat att jag nått ända fram till den aktningsvärda åldern 50 och fått frågan ett antal gånger:
- Har du åldersnoja nu när du ska fylla 50?

Svaret på den frågan är ett tveklöst JA. Så ini helvete. De som kommer med klämkäcka svar av typen " man är inte äldre än man gör sig" ljuger.

Åldersnojan tar sig tack och lov olika uttryck.

Jag är rädd för döden (både min egen och andras) och jag är dessutom hypokondrisk. Minsta krämpa och jag googlar direkt och ni anar inte vilka skrämmande diagnoser "en klump i halsen" kan ha förutom en vanlig förkylning - ALS är fullt möjligt, för att inte tala om alla cancerformer eller giftstruma. Och får ni en rostagg i fingret så googla INTE på det för då får ni veta att det kan orsaka en amputation av hela armen i den sämsta prognosen. Om denna hypokondri var illa förut tar det sig nu helt andra dimensioner. När jag fick ont i knäna vid 25 år tänkte jag knappt på det - när jag får ont i knäna idag kan jag inte sluta tänka på det för det kanske aldrig går bort?

Fördelarna med nojan är att jag nu kan göra saker "med ålderns rätt". Vid 50 är det färdiglekt och kom inte och stick upp för då klipper jag till er med handväskan! Om jag tidigare varit egensinnig och obstinat kommer det nu att nå nya höjder.

Här är en underbar förebild i tantvärlden vilket indikerar att jag borde skaffa en ny garderob. Geraldine McEvan som Miss Marple:

 
För rent statistiskt om ingen Googlad diagnos tar livet av mig kommer jag kunna göra saker med "ålderns rätt" i minst 35 år till.

Inga kommentarer: